Így lehetnek versenyképesek az adatközpontok

Fontos megkülönböztető tényező lehet a riválisokkal szemben a fenntarthatóság az adatközpontot üzemeltető cégek többsége szerint, ugyanakkor alig több mint 40 százalékuknak van stratégiája arra, hogyan érje el ezt a célt – derül ki a 451 Research kutatásából. A legtöbb szolgáltató az ügyfélelvárások miatt javítana az általa működtetett adatközpont fenntarthatóságán és hatékonyságán. 

A meglévő energiaelosztási rendszer optimalizálása és frissítése, a hűtési infrastruktúra fejlesztése, illetve a hűtési hatékonyság javítása – ezek a kiemelt területek az adatközpontok fenntarthatóságának javítása kapcsán a 451 Research által készített felmérés során megkérdezett szakemberek szerint. A fenntarthatósági törekvések fontos elemei az egyes létesítmények ellenállóképességét mutató mérőszámok, ahogyan az is, hogy tanuljanak abból, hogyan használják a hatékony adatközpontok az áramot, vizet és egyéb erőforrásokat. A hatékony karbantartás és a folyamatos modernizáció mellett az erőforrások felhasználását, illetve az elektromos hálózat, vagy a hűtési rendszer állapotát folyamatosan felügyelő és akár a problémákat előre jelezni képes szoftverek alkalmazása is kulcsfontosságú az ilyen létesítmények életciklusának meghosszabbításához – derül ki a 451 Research legfrissebb elemzéséből, amit a Schneider Electric október 8-án, az Innovation Summit rendezvény keretében mutatott be. 

 

Az adatközpontok üzemeltetésében résztvevő szakemberek 57 százaléka gondolja úgy, hogy három éven belül a hatékonyság és a fenntarthatóság fontos megkülönböztető tényező lesz a versenytársakkal szemben, jelenleg ugyanakkor ezek a tényezők csak 26 százalékuk szerint számítanak komolyabb mértékben az ügyfelek meggyőzésében. Bár az egyértelmű, hogy már középtávon is kiemelt szerepe lesz a fenntarthatóságnak és a hatékonyságnak, a megkérdezettek mindössze 43 százaléka jelezte, hogy van kidolgozott stratégiája arra, hogyan fejlesszék úgy az adatközponti infrastruktúrájukat, hogy kiemelt figyelmet fordítanak ezen tényezőkre.

 

 

A fenntarthatósági és hatékonysági programot indító adatközpont-üzemeltetők között a legnagyobb motivációt az ügyfélelvárások jelentik: 50 százalékuk indokolta ezzel az ilyen jellegű beruházásokat, a hosszú távú működési biztonságot 40 százalék emelte ki, míg a jogszabályi előírásokat a válaszadók 36 százaléka említette az okok között. Az adatközponti szolgáltatást kínáló cégek 97 százaléka jelezte, hogy néhány, vagy akár az összes ügyfele igényli, hogy szerződésben is rögzítsék a fenntartható megoldások iránti elkötelezettséget. Ezen felül nagyjából a válaszadók egyharmada figyeli a szén-dioxid-intenzitást az általa működtetett létesítményben. 

 

„A 451 Research jelentése pontos képet ad arról, hogyan befolyásolja a hatékonyság és a fenntarthatóság az adatközponti szolgáltatások piacát. A több bérlőt is kiszolgáló adatközpontok üzemeltetői számára hasznos eszköz lehet a tanulmány, hogy megállapíthassák, hol vannak hiányosságok az erőforrásokban és az új technológiák alkalmazásában és felmérhessék, mekkora veszélyt jelent számukra, ha nem cselekszenek időben” - mutatott rá Mark Bidinger, a Schneider Electric „Cloud & Service Provider Segment” részlegének elnöke.

 

A kutatásról

Az S&P Global Market Intelligence-hez tartozó 451 Research világszerte több mint 800, adatközponti szolgáltatást kínáló vállalat szakembereit kérdezte meg a „Multi-tenant data centers and sustainability: ambitions and reality” című tanulmány elkészítéséhez. A felmérésben résztvevő cégek 10 és 10 ezer közötti alkalmazottal rendelkeznek, az adatközpontok kapacitása pedig 1 és 150 megawatt közötti. 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció