Egyénre szabottabb repülési élmény és megnövelt utaskényelem
A repülés jövője most kezdődik: a „Telekom Fashion Fusion & Lufthansa FlyingLab” technológiai és divatverseny döntősei több hónapon keresztül a Fab Lab Berlin laboratóriumaiban dolgoztak a jövő repülési élményét megalapozó intelligens megoldások fejlesztésén.
A munkájuk eredményét megtestesítő három prototípust egy Lufthansa Airbus A380 repülőgép fedélzetén tesztelték a Frankfurt-Houston járaton. A fiatal fejlesztői csapatok új repülőgép-ülésekkel, fedélzeti szórakoztatással, valamint a kabinszemélyzet és az utasok közötti kommunikációval kapcsolatos ötleteiket próbálták ki a gyakorlatban. Az LH440 számú járaton zajló esemény, a Lufthansa FlyingLab keretében a Lufthansa utasai kipróbálhatták az innovatív termékeket, szolgáltatásokat, és prezentációk sorozatán keresztül ismerkedhettek az intelligens divatcikkekkel – 10 ezer méter magasságban.
„A technológia és a divat a Lufthansa DNS-ébe van kódolva. Hatvan éve foglalkozunk funkcionális ruházat tervezésével. Az ezzel járó kihívás hozzájárul ötlettárunk kibővítéséhez és lendületet ad fejlődésünknek. Lehetővé teszi, hogy kitaláljuk, mit igényelnek utasaink valójában a fedélzeten, és még közelebb hozza a jövő repülési élményét” – mutatott rá Kai Duve, a Deutsche Lufthansa AG frankfurti kabinszemélyzetért felelős vezetője, a zsűri tagja.
A csapatok bemutatása
feel.flight: nagyobb kényelem a nagy távolságú járatokon
A feel.flight csapat komplett termékrendszerrel kívánja emelni a nagy távolságú járatok kommunikációs és kényelmi színvonalát. Az utasok és az utaskísérők közötti kommunikáció központi eleme egy chatbot, amely a legtöbb népszerű üzenetküldő alkalmazáson (pl. WhatsApp és Facebook Messenger) keresztül elérhető. A chatbot képes kategorizálni és prioritás szerint rangsorolni az utasok igényeit, majd összehangolni egymással a szükséges utaskiszolgálási tevékenységeket. Bizonyos esetekben – pl. étel-ital rendelése, repüléstől való félelem stb. – az utaskísérő is közbelép. A személyzet formaruhájának kézelőjében mikrokontrollerekkel összekapcsolt, miniatűr kijelzők vannak elhelyezve. Az utasok kényelmét nyakpárnát tartalmazó, köpenyként viselhető, és az utas egyéni igényei szerint állítható takaró fokozza. Igény esetén a nyakpárna diszkrét rezgéssel – utaskísérői beavatkozás nélkül – ébreszti az utast.
Smart Chair csapat: a jövő utasülése
A Smart Chair projekt tárgya inkább koncepciótanulmány, mint funkcionális prototípus. A projekt a légi utasok személyes terét állítja a középpontba. Célja, hogy teljes körűen testre szabott repülési élményt nyújtson az intelligens ülések minden használója számára – a szórakoztató programtól az utazási kényelméig, minden területen. A Smart Chair csapat új egyenruhát is tervezett a kabinszemélyzet részére. A prototípus elkészítéséhez hőszabályozott, lélegző, antibakteriális és antiallergén textilanyagokat használtak. Az új viselet maradéktalanul megfelel az utaskísérők ruházatával szemben támasztott szigorú elvárásoknak.
Lyra csapat: intelligens szemüveg a még gondosabb utaskiszolgáláshoz
A Lyra csapat „LYRA Connect" webalkalmazása az utasok és a kabinszemélyzet közötti kommunikációt és ezen keresztül a fedélzeten nyújtott személyes kiszolgálást kívánja továbbfejleszteni. Az utaskísérők számára a LYRA Connect segít optimalizálni az útvonalat és az utaskiszolgálási tevékenységeket. Az utasok saját mobileszközeikről, egyszerűen küldhetnek kéréseket a személyzetnek. Például italt rendelhetnek, vagy megkérdezhetik, sikerül-e elérniük a csatlakozást. A legközelebbi szabad utaskísérő az intelligens szemüvegnek köszönhetően közvetlenül a látóterében érzékeli a kérést, és azonnal tudja, kitől érkezett. Az utaskísérők emellett további információkat is lehívhatnak az utasokról az alkalmazás segítségével. Ehhez az egyes ülések előtt a padlóba telepített érzékelő mezőre kell állniuk. A LYRA ekkor diszkréten megjeleníti a kapcsolódó adatokat az utaskísérő intelligens szemüvegén, aki így megtudhatja például, hogy az utas milyen nyelven beszél, és van-e valamilyen különleges étrendi igénye.
A csapatok modern informatikai és gyártási technológiákat alkalmaztak a prototípusok kifejlesztéséhez, köztük 3D nyomtatást, lézervágást, digitálisan támogatott Jacquard-szöveteket, mesterséges intelligenciát. A projekt során digitalizációs és légi közlekedési szakértők, valamint különféle partnercégek segítségét is igénybe vették. A Zeiss Smart Optics például adatátvitelt támogató szemüvegét bocsátotta rendelkezésre a teszteléshez.
A verseny a teljes iparág figyelmét felkeltette
A Fashion Fusion kezdeményezője, a Deutsche Telekom úgy értékeli, hogy a Lufthansával közösen szervezett idei verseny sikeresen felkeltette az iparág figyelmét.
„A Fashion Fusion verseny megmutatja, hogyan képes a digitális technika megváltoztatni az utazás élményét és fokozni az utasok kényelmét a repülőgép fedélzetén. Támogatóként működtünk közre a projektben, hiszen az intelligens kütyük, az intelligens divatcikkek és a hordható eszközök számára egyaránt biztosítani kell a csatlakozást. Jövőbeni gigabites hálózatunkkal és élvonalbeli hálózati technológiáinkkal hozzájárulunk az intelligens utazási élmény megteremtéséhez” – hangsúlyozta Antje Hundhausen, a Deutsche Telekom 3D márkaélményért felelős alelnöke.
A döntősökkel folytatott együttműködés kibővítése
A Lufthansa FlyingLab után a prototípusokat nemzetközi közönségnek mutatják be Las Vegasban, a CES egyik kísérő rendezvényén. A verseny szervezői további közös munkát is terveznek a csapatokkal. A Lufthansa arra készül, hogy a következő FlyingLab alkalmával nagyobb számban teszteli majd a feel.flight takarókat. A Deutsche Telekom pedig több csapatot is felkért, hogy adjanak elő a berlini Mobile World Congress és #FASHIONTECH konferencián. A Deutsche Telekom tárgyalásokat folytat a Lyra csapattal a webalkalmazás továbbfejlesztéséről.
Kapcsolódó cikkek
- A Deutsche Telekom képviseli a legmagasabb 4G/LTE hálózati minőséget Európában
- Szárnyal a magyar Flight Refund
- A Deutsche Telekom felgyorsítja a European Smart City fejlesztését
- Egyre több repülőgépen elérhető az internet
- Berlinben működésbe lépett Európa első 5G hálózata
- Foglalja le jegyét üzenetben egy chatbotnál, a KLM Messengeren keresztül!
- 5G: Akár ötvenmilliárd összekapcsolt eszköz 2025-re
- Elkészült a Deutsche Telekom németországi 5G hálózata
- Az utasok kétharmada szeretne internetezni a repülési idő alatt is
- A ma esti kölni Gorillaz koncertet 360 fokos élő streamben közvetíti a Telekom
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
3 árulkodó jel, hogy a cég IT csapata már nem versenyképes
Szinte követhetetlen tempóban fejlődnek a vállalati szolgáltatásokat támogató IT-rendszerek, a cégek pedig komoly piaci hátrányba kerülhetnek, ha nem tartanak lépést a változással. Az ügyfelek és a munkatársak igényei egyre csak nőnek, a versenytársak szolgáltatásai pedig rövid idő alatt gyorsabbá, kényelmesebbé, átláthatóbbá válhatnak a miénknél.
Rákapcsolt az Euronics: már aznap megérkezhet a grill vagy a hűtő
Egyre népszerűbb a vásárlók körében az aznapi kiszállítással vagy áruházi átvétellel történő rendelés az Euronicsnél. A megrendelés napjára házhoz szállítást ígérő szolgáltatás tavaly nyáron indult, idén pedig még szélesebb időablakkal lehet már rendelni Budapesten belül. Az online leadott rendeléseket pedig az áruházakban is át lehet venni akár még aznap, ez a szolgáltatás már országszerte elérhető ingyenesen. Az ilyen módon rendelt termékek toplistáján ott vannak a ventilátorok, a kávék, a mosószerek, és az állateledelek, de rendeltek már asztali grillt is így.
Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg
Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást a MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.
Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője
A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.
Ezeket a munkaköröket válthatja ki a magyar cégeknél a mesterséges intelligencia
Az elmúlt években figyelemreméltó fejlődésen ment át a mesterséges intelligencia, ami mára valamilyen formában szinte minden felhasználóhoz eljutott. Persze, ahogy az a nagy technológiai áttörések esetében lenni szokott, az MI megítélése is meglehetősen vegyes, valamint arról is megoszlanak a vélemények, hogy milyen gazdasági következményeket hoz magával és milyen hatással lesz a munkára.