A Vodafone Alapítvány Big Datát használva szállna szembe a járványokkal
A Vodafone Alapítvány egy úttörő program (Big Data for Good) indulását jelentette be Ghánában, amelynek keretében a vállalat összevont, anonimizált adatok felhasználásával segíti a kormányt a járványok nyomonkövetésében, ezzel elejét véve a tömegjárványok kialakulásának.
A program – amely globálisan is az egyik első ilyen jellegű projekt – összevont, anonimizált adatok segítségével, valós időben fogja követni a népességmozgás trendjeit. Ezt követően az adatok elemzésével életmentő megfigyeléseket fogalmaz meg olyan tömegjárványok idején, mint amilyen például a 2014-es nyugat-afrikai ebola járvány – a valaha látott legnagyobb epidémia – is volt. A Vodafone Alapítvány programja jó példa arra, hogy miként használható fel a ’big data’ értékes információk összegyűjtéséhez, amelyeket aztán a ghánai kormány több egészségügyi és fenntartható fejlődéssel kapcsolatos program kapcsán fel tud használni, végső soron pedig életeket menthet és az emberek életkörülményeit javíthatja az adatok segítségével.
A kormányzati szervek a jövőben hatékonyabban tudják elosztani az erőforrásaikat, és képesek lesznek meghatározni azokat a területeket, ahol az újabb járványkitörés veszélye magasabb. Az egyes mobilantennák körzetében mérhető aktivitási szint egyfajta ’hőtérképet’ képes felrajzolni az emberek tartózkodási helyéről és arról, milyen messzire távolodnak el a járvány ideje alatt; míg az összevont, anonimizált adatok több területen is felhasználhatók a döntéshozatal támogatásához, úgymint az egészségügyi, agrár- és közlekedési szektorban.
Az Afrikában úttörőnek számító programot a Vodafone Alapítvány és a William and Flora Hewlett Alapítvány – az Amerikai Egyesült Államok egyik legnagyobb filantróp alapítványa – támogatja. A Flowminder civil szervezet adattudós csapatának munkájához fognak finanszírozást biztosítani. A Flowminder – a Ghánai Statisztikai Szolgálattal (GSS) és a Vodafone Ghánával szoros együttműködésben – névtelen forrású mobiladatot fog gyűjteni, összevonni, integrálni és elemezni, összhangban a Vodafone bizalmas kezelésre vonatkozó globális irányelveivel, a GSMA adatvédelmi irányelveivel, valamint a ghánai adatvédelmi szabályokkal. Az év második felében induló projekt végső soron a ghánai kormánynak nyújtott részletes, friss megfigyelések segítségével ment életeket. A jövőbeli egészségügyi kihívások sikeres kezelésének támogatásához mobil- és járványügyi adatokat használnak fel.
Joakim Reiter, a Vodafone Csoport külkapcsolati igazgatója így fogalmazott: „A mobiltechnológia az emberi viselkedést leíró összevont, anonimizált adatok széles köréhez tud hozzáférés biztosítani, valamint lehetőséget nyújt a teljes lakosság mobilitásának megfigyelésére. Mivel már képesek vagyunk az emberek mozgását mérni, a fertőzések terjedésének modellezése is lehetővé vált. Ennek segítségével potenciálisan emberéletek ezrei menthetők meg.”
Kapcsolódó cikkek
- Okos Város idegrendszert épít a Huawei
- 5 millió dolláros tőkeinjekciót kap a legnagyobb magyar big data cég
- A magyar vállalatok harmada még nem is hallott a GDPR-ról
- A cégek kétharmada nem ügyel az adatvédelmi alapelvekre
- Jön az 5G, előretör a mesterséges intelligencia és a kiterjesztett valóság
- Áttörést hozhat az Unió új, de bonyolult adatvédelmi rendelete
- GDPR: Üzleti előnyöket is hoz az adatkezelési gyakorlat változása
- Távol-keleti hajrában a KÜRT Csoport
- A biztonság érdekében a mesterséges intelligenciát és a Big Data-t is felhasználja a Huawei
- Egyszerűbbé válik az adatkezelés a hazai cégek számára
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
Újabb régiós szolgáltató központot hoz Budapestre a Schneider Electric
Budapesten hozza létre új, Europe Services Hub elnevezésű szolgáltató központját a Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat. A tervek szerint 2025-re 100 fősre bővülő csapat az európai országokban dolgozó helyi stábokkal együttműködve az egész kontinenst lefedi majd a magyar fővárosból.