Jobban kellene vigyázni a telefonon tárolt adatokra!
A tinédzserek jó része a telefonján tárolt adatokat személyes információnak tekinti, ezért jobban ügyelnek azok védelmére, mint a felnőtt korosztály tagjai. A Samsung Electronics megbízásából készített kutatásból* kiderül az is: a kamaszok más típusú adatokat féltenek, mint a felnőttek.
Ha húsz éve eltűnt egy mobil, akkor leginkább azért kellett igyekezni, hogy mihamarabb letiltsuk a SIM-kártyát a szolgáltatónál, és a tolvajok ne hozzanak össze hatalmas telefonszámlát. Manapság sokkal inkább aggódunk azon, hogy telefonunkon tárolt személyes adataink illetéktelen kezekbe kerülhetnek. És még az se kell hozzá, hogy ellopják a készülékünket: számos közösségi oldal, kémprogramok és egy féltékeny házastárs vagy aggódó szülő is belenézhet a dolgainkba anélkül, hogy akár értesülnénk róla.
Goda Krisztina új vígjátékát, a BÚÉK-ot a Samsung Electronics azért tartotta fontosnak támogatni, mert alapötlete arra a kíváncsiságra épít, amely a partnerünk telefonján lévő titkokra és adatokra vonatkozik, és ezáltal rávilágít a mobil adatok védelmének fontosságára is. A vígjáték kapcsán a vállalat kíváncsi volt a hazai lakosság véleményére is, és legfrissebb kutatásában a magyarok mobilhasználati szokásait vizsgálta.
A telefon az új titkos napló
Mióta adatokat tárolunk a telefonunkon, a készülék sokak számára bizalmas információk, titkok tárhelye is. A kutatásból az derül ki, hogy a felnőttek 40, a kamaszok 43 százaléka gondolja úgy, hogy a telefonban tárolt információk nem tartoznak senki másra. Ha fordítva tesszük fel a kérdést, akkor a felnőttek csak ötöde állítja azt, hogy bárki belenézhet a telefonjukba, míg a kamaszok közül csupán 11 százalék gondolja így. Okostelefonjuk adatai közül legtöbben a telefon feloldókódját osztják meg másokkal: a felnőttek 52, a tinédzserek 70 százaléka legalább egyvalakivel közli ezt az információt. A teljes lakosságra jellemző, hogy bankkártyaadataikat féltjük leginkább.
A kamaszoknak több a titkuk és jobban is vigyáznak rájuk
Bár a kamaszok valamivel jobban féltik személyes adataikat, mint a felnőttek, mégis kevésbé gondolják azt, hogy azok veszélyben lennének: csupán tizedük gondolja azt, hogy az adataikat komoly eséllyel akár meg is szerezhetik mások, míg ezt kétszer annyi felnőtt (22%) tartja reális veszélynek. A felnőttek közül csupán 40 százalék érzi nagyobb biztonságban adatait, míg a kamaszok között ez az arány 57 százalék. A tinédzserek talán azért érzik adataikat nagyobb biztonságban, mert jóval gyakrabban használnak titkosítási funkciókat és biztonsági megoldásokat, mint a felnőttek. Utóbbiaknak csak 66 százaléka foglalkozik aktívan adatai védelmével és használ biztonsági megoldásokat, míg a kamaszoknak több mint háromnegyede él ezekkel (84%).
Ki mit rejteget?
Bankkártya- vagy Facebook-jelszó? A felnőttek legtöbbje ügyintézési jelszavait (56%) és bankkártyaadatait (39%) félti leginkább, míg a tinédzserek ezek miatt nem aggódnak annyira. Körükben a legfontosabb a közösségi oldalak jelszavainak (55%) és telefonon tárolt képeknek (39%) a biztonsága.
A megelőzés a legjobb védekezés
Mobilunk megkönnyíti az életünket, mert számos bizalmas és személyes dolgot egy helyen, mindig a kezünk ügyében tárolhatunk, legyen szó társkeresésről, bankolásról, online vásárlásról. „Életünk szervezését, a kapcsolattartást és ügyeink kezelését is hatalmas mértékben könnyíti meg az okostelefon – vélekedik a kutatás eredményeivel kapcsolatban Samu Zsófia, a Samsung Electronics Magyar Zrt. kommunikációs vezetője. - Adataink védelme miatt azonban egyre inkább javasolt az elővigyázatosság. Minél jobban támaszkodunk az okostelefon által nyújtott előnyökre, annál inkább tisztában kell lenni mobilunk védelmének fontosságával is. A kutatás számai azt mutatják, hogy ebben a kamaszok igen tudatosak, ami örvendetes fejlemény, de fontos, hogy mindenki, a felnőttek is, minél nagyobb arányban ismerjék az esetleges kockázatokat, és használják a készülékekbe épített biztonsági funkciókat."
________________
* Samsung Electronics: A magyarok mobilhasználati szokásai c. felmérés, 2018
Kapcsolódó cikkek
- Tudom, hogy láttad – indul a visszaszámlálás!
- Vizsgálták a fiatalok mesterséges intelligenciához való hozzáállását
- Az új kapcsolatokban segít, de a meglévőkben akár zavart is okozhat a mobiltechnológia
- Mobiltelefonoké a főszerep a Samsung vígjátékában
- Samsung Galaxy A9: Élj a pillanatnak!
- Aurélie Fontan okostelefonon megálmodott ruhakollekciója 3D nyomtatással készült
- Többet fényképezünk, kevesebbet telefonálunk a mobilunkkal
- Látványos megjelenésű Samsung Galaxy okostelefonok kedvező áron
- Magyarországon a fiatalok többsége fotózásra használja a telefonját
- A munkavállalók közel fele már a szabadidejében is dolgozik
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Continental budapesti gyára „Megbízható Munkaadó” díjat kapott
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) idén többek között a Continental budapesti telephelyét, a Continental Automotive Hungary Kft.-t díjazta a „Megbízható Munkaadó” címmel – melyet 2022-ben a teljes magyarországi Continental csoport nyert el. A rangos díjat az újonnan bevezetett szabályok értelmében a győztes az eddigi kettő helyett, immáron három évig tudhatja magáénak. Az elismeréssel azon cégeket tüntetik ki, amelyek példaértékű módon gondoskodnak dolgozóik munka-, valamint életkörülményeiről.
Újra a megszokott mederben a FoxPost, levonult a szökőárszerű terhelés
A FoxPost felszámolta azt a Maglódon felállított ideiglenes csomagautomatát, amely az elmúlt hetek rendkívüli terheléshullámának kezelésére szolgált, egyidejűleg megszüntették a további rendkívüli intézkedéseket is. A döntésre azért került sor, mert a probléma megszűnt és a működés ismét a szokott mederben folyik. Ezzel egyidőben a vállalat több száz új csomagautomata telepítésébe kezdett országszerte.
Még mindig rengeteg ügyfél bankol ezzel a világelső, de drága magyar találmánnyal
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.