Magyar diákok a YouTube Space Lab projekt 60-as döntőjében

Kihirdették a YouTube Space Lab (Űrlaboratórium) projekt 60 döntőbe került versenyzőjének nevét, köztük magyar fiatalokat, akik olyan tudományos kísérleteket terveztek, melyeket az űrben is végre lehet hajtani. Ez a nagyszabású projekt több cég – köztük a Lenovo, a YouTube és a Space Adventures - együttműködésével, valamint a NASA, az Európai Űrügynökség (ESA) és a Japán Nemzeti Űrügynökség (JAXA) támogatásával valósulhatott meg.

A verseny döntőseinek nem csak videót kellett készíteniük a tervezett kísérletükről, hanem egy, a kísérletet demonstráló animációt is. A 14-18 éves ifjú kutatók több ezer pályázatot küldtek be, összesen több mint 80 országból. A beérkezett munkák figyelemreméltó száma valószínűleg annak az egyedülálló lehetőségnek köszönhető, hogy a győztes kísérleteket ténylegesen végre is hajtják majd az űrben, egy ilyen élmény pedig hagyományosan csak tudósok és asztronauták kiváltsága.

A legtöbb, szám szerint 10 döntős az Egyesült Államokból pályázott, melyet India követ 9 továbbjutott pályázóval. Az összesen benyújtott munkák tekintetében Lengyelország, Kanada és Spanyolország szerepelnek még az első ötben. Magyarországról összesen 3 diák – Debreceni Ádám, illetve közösen, csapatként Egri Péter és Galgóczi Gábor – került a döntősök közé. Egy héten keresztül a YouTube közössége is lehetőséget kapott arra, hogy elbírálja ezeket a pályázatokat a rangos zsűri mellett, amelyet olyan nevek fémjeleznek, mint Stephen Hawking, a NASA világhírű professzora, William Gerstenmaier, a NASA űrrepülési programjának vezetője, Leland elvin egykori űrhajós, Frank De Winne az ESA űrhajósa, Akihiko Hoshide a JAXA űrhajósa, valamint a Guy Laliberté, a Cirque du Soleil alapítója. A verseny végéhez közeledve a YouTube felhasználók és a zsűri együttesen határoz majd meg 6 regionális győztest (2 csapat mindhárom régióból), akik elutazhatnak Washingtonba, ahol márciusban kihirdetik a globális nyerteseket (1-1 csapat mindkét korosztályból).

A fiatal tudósok 14-16, illetve 17-18 éves korcsoportokban nevezhettek, egyedül, vagy akár három fős csoportokban. A kísérletüket leíró videót a YouTube.com/SpaceLab oldalra kellett feltölteniük. Ez a csatorna, amely mintegy ugródeszkaként szolgál a legjobb tudományos és űrkutatással kapcsolatos videók számára, már több mint 40 millió megtekintést ért el.

A jelentkezők többsége, mintegy 40%-a Indiából érkezett, ezt követi az Egyesült Államok 15%-kal. A pályázatok száma alapján a top 10-be az alábbi országok tartoznak még: Egyesült Királyság, Oroszország, Izrael, Kanada, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország és Japán. A kísérletek 78%-a a 14-16 éves korcsoportból, míg 22%-a a 17-18 éves korcsoportból érkezett. A fiatalok közel fele jelentkezett egyénileg a megmérettetésre, míg a másik fele inkább a 2 vagy 3 fős csoportokban történő nevezést részesítette előnyben.

A verseny regionális nyerteseit februárban hirdetik ki, majd Washingtonba viszik őket, ahol nem csupán egy – a súlytalanság élményét nyújtó – ZERO-G repülésen vesznek majd részt, hanem egy Lenovo IdeaPad laptopot is kapnak munkájuk jutalmául. Itt kiválasztják a két globális győztest – egy-egy főt/csapatot mindkét korosztályból –, akiknek a kísérleteit később több mint 400 km-rel a Föld felett, a Nemzetközi Űrállomáson (ISS), végre is hajtják. A kísérleteket – egy az űrállomáson lévő ThinkPad laptop segítségével – a YouTube élőben fogja közvetíteni, így ünnepelve a tudomány és az űrkutatás ezen határokon átívelő eseményét. Emellett a globális nyertesek jutalma egy egyedülálló lehetőség: választhatnak egy japán utazást, mely során végignézhetik élőben, ahogy kísérletüket rakétán fellövik a Nemzetközi Űrállomásra, vagy választhatják azt is, hogy 18. életévük betöltése után egy az asztronauta kiképzést bemutató élményben részesülnek Star Cityben, Oroszországban ott, ahol az orosz űrhajósok kiképzése is folyik.
 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció